Recenze knihy
The Psychological Context of Labour Pain

Vyšlo v časopise: Ceska Gynekol 2017; 82(3): 254
Kategorie: Recenze

Kniha editorského i autorského dua Jaroslava Raudenská a Alena Javůrková „The Psychological Context of Labour Pain“ je jedinečnou ukázkou netradičního pohledu na známé téma s jeho následným komplexním uchopením a důsledným rozvojem silné myšlenky.

Bolest je po staletí fenoménem, který porod doprovází. V určitých dějinných epochách šlo o téma tabuizované, někdy až mytizované. Moderní doba nepochybně přinesla prostředky, jak porodní bolest účinně tlumit. Nefarmakologické metody, jež mnohdy prodělaly staletí vývoje, tak zdánlivě ustoupily do pozadí. Uvědomíme-li si však na jedné straně skutečnost, že epidurální analgezii, jako současnou nejúčinnější formu porodní analgezie, má aplikovánu podle studií OBAAMA-CZ a OBAAMA-INT pouze přibližně desetina rodících žen v naší zemi (jinou formu farmakologického tlumení bolesti přibližně polovina), tak na straně druhé při známé skutečnosti, že bezbolestný porod je raritní, je zde stále nepochybně nemalý prostor pro použití metod nefarmakologických, a to především psychologických. Právě tuto neprávem opomíjenou součást komplexního přístupu k léčbě porodní bolesti se podařilo velice dobře identifikovat a touto publikací brilantně do hloubky popsat.

Kniha je přehledně rozdělena do šesti kapitol, které se věnují z různých úhlů pohledu psychologickým aspektům porodní bolesti a metodám jejich zvládání. Dobře je zmíněn historický i mezinárodní kontext. Současně jsou velmi dobře identifikovány a tímto pohledem rozebrány některé fenomény moderní doby spojené s porodní bolestí, jako jsou například císařský řez na přání rodičky, vzrůstající počet císařských řezů či strach z bolesti či porodu v populaci obecně. Jednotlivé části knihy a v ní obsažená sdělení jsou velmi dobře citována a mají tak velice robustní podklad.

Kniha je výbornou příležitostí pro všechny zdravotnické pracovníky, kteří se zabývají peripartální péčí (porodník, porodní asistentka, anesteziolog), obohatit mozaiku svých vědomostí o nový pohled. Mimojiné i proto by neměla chybět v žádné knihovně pracoviště zabývajícího se touto péčí.

Doc. MUDr. Petr Štourač, Ph.D.

místopředseda Sekce pro porodnickou anestezii a analgezii ČSARIM ČLS JEP

Klinika dětské anesteziologie a resuscitace, LF MU a FN Brno