#PAGE_PARAMS# #ADS_HEAD_SCRIPTS# #MICRODATA#

Vzdělávací hodnota chirurgických videí na YouTube – hodnocení kvality a soubor standardů videí o hysterektomii pomocí transluminální endoskopické operace s přirozeným vaginálním vstupem


Autoři: Esra Ayanoglu 1 ;  Arzu Bilge Tekin 1 ;  Pınar Birol Ilter 2 ;  Memiş Ali Mutlu 3 ;  Murat Yassa 4 ;  Cihan Kaya 5 ;  Niyazi Tug 1,4
Působiště autorů: Department of Obstetrics and Gynecology, Sehit Prof. Dr. Ilhan Varank Sancaktepe Training and Research Hospital, Health Sciences University, Istanbul, Turkey 1;  Department of Obstetrics and Gynecology, Kartal Dr. Lütfi Kırdar Training and Research Hospital, Health Sciences University, Istanbul, Turkey 2;  Department of Obstetrics and Gynecology, Prof. Dr. Suleyman Yalcin City Hospital, Istanbul Medeniyet University, Istanbul, Turkey 3;  Department of Obstetrics and Gynecology, VM Medical Park Maltepe Hospital, Bahcesehir University, Istanbul, Turkey 4;  Department of Obstetrics and Gynecology, Acibadem Bakirkoy Hospital, Istanbul, Turkey 5
Vyšlo v časopise: Ceska Gynekol 2025; 90(3): 194-203
Kategorie: Původní práce
doi: https://doi.org/10.48095/cccg2025194

Souhrn

Cíl: Tato studie se zaměřila na posouzení spolehlivosti a vzdělávací hodnoty videí o hysterektomii pomocí transluminální endoskopické operace s přirozeným vaginálním vstupem (vNOTES – vaginal natural orifice transluminal endoscopic surgery) na YouTube a jejich vhodnosti pro školení chirurgů. Materiál a metody: Dne 12. června 2024 byl YouTube prohledáván pomocí klíčových slov „vNOTES hysterektomie“, „TVNOTES hysterektomie“, „transvaginální transluminální endoskopická hysterektomie s přirozeným otvorem“, „vNOTES“ a „vaginální hysterektomie“. Kritéria pro zařazení splnilo celkem 73 videí. Byly zaznamenány metriky zapojení diváků, jako je doba od nahrání, počet zhlédnutí, hodnocení Líbí se mi, Nelíbí se mi, komentáře a délka videa. Byly vypočteny poměry, jako je poměr zobrazení, podobný poměr a index výkonu videa (VPI – video power index). Videa byla kategorizována pomocí modifikované globální škály kvality (GQS – global quality scale) a hodnocena na základě bodovacího systému odvozeného ze standardizovaného 10krokového postupu hysterektomie vNOTES se skóre v rozmezí 0–15. Výsledky: Ze 73 videí bylo 40 (53,8 %) označeno jako nekvalitní, 13 (17,8 %) jako středně kvalitní a 20 (27,4 %) jako dobré. Mezi skupinami nebyly nalezeny žádné významné rozdíly, pokud jde o dobu od nahrání, počet zhlédnutí, hodnocení Nelíbí se mi, komentářů nebo poměru Líbí se mi. Videa ve skupině dobré kvality však měla výrazně vyšší počet lajků a skóre VPI. Kritické prvky, jako je příprava a polohování pacientky, nastavení operačního sálu, obřízka děložního čípku a uzávěr klenby, byly ve videích nižší kvality nedostatečně řešeny. Videa s didaktickým hlasem měla výrazně více zhlédnutí, lajků a komentářů než videa s hudbou nebo bez zvuku. Mezi délkou videa a metrikami zapojení nebyly nalezeny žádné významné korelace. Závěr: Většina videí o hysterektomii vNOTES (53,8 %) na YouTube postrádá komplexní vzdělávací obsah, přičemž pouze malá část je považována za vhodnou pro chirurgický výcvik. Hodnocení zájmu diváků nemusí souviset s mírou užitečnosti videí. Chirurgové a organizace by se měli zaměřit na produkci vysoce kvalitních instruktážních recenzovaných videí, aby zlepšili vzdělávací hodnotu YouTube jako zdroje informací.

Klíčová slova:

hysterektomie – endoskopická chirurgie přirozeného otvoru – YouTube – vzdělávací technologie


Zdroje
1. Kalloo AN, Singh VK, Jagannath SB et al. Flexible transgastric peritoneoscopy: a novel approach to diagnostic and therapeutic interventions in the peritoneal cavity. Gastrointest Endosc 2004; 60 (1): 114–117. doi: 10.1016/s0016-5107 (04) 01309-4.
2. Su H, Yen CF, Wu KY et al. Hysterectomy via transvaginal natural orifice transluminal endoscopic surgery (NOTES): feasibility of an innovative approach. Taiwan J Obstet Gynecol 2012; 51 (2): 217–221. doi: 10.1016/j.tjog.2012.04.009.
3. Li CB, Hua KQ. Transvaginal natural orifice transluminal endoscopic surgery (vNOTES) in gynecologic surgeries: a systematic review. Asian J Surg 2020; 43 (1): 44–51. doi: 10.1016/j.asjsur.2019.07.014.
4. Moufawad G, Albaini O, Farah S et al. Natural orifice transluminal endoscopic surgery in gynecology: what do we know till now? Gynecol Obstet Clin Med 2021; 1 (2): 62–67. doi: 10.1016/j.gocm.2021.05.001.
5. Tekin AB, Yassa M, Kaya C et al. Implementing the transvaginal natural orifice transluminal endoscopic surgery (vNOTES) “first” strategy in benign gynecological surgeries. Arch Gynecol Obstet 2023; 307 (4): 1007–1013. doi: 10.1007/s00404-022-06859-9.
6. Wang Y, Deng L, Tang S et al. vNOTES hysterectomy with sentinel lymph node mapping for endometrial cancer: description of technique and perioperative outcomes. J Minim Invasive Gynecol 2021; 28 (6): 1254–1261. doi: 10.1016/j.jmig.2021.01.022.
7. Liu J, Kohn J, Fu H et al. Transvaginal natural orifice transluminal endoscopic surgery for sacrocolpopexy: a pilot study of 26 cases. J Minima Invasive Gynecol 2019; 26 (4): 748–753. doi: 10.1016/j.jmig.2018.08.009.
8. Housmans S, Noori N, Kapurubandara S et al. Systematic review and meta-analysis on hysterectomy by vaginal natural orifice transluminal endoscopic surgery (vNOTES) compared to laparoscopic hysterectomy for benign indications. J Clin Med 2020; 9 (12): 3959. doi: 10.3390/jcm91263959.
9. Mota P, Carvalho N, Carvalho-Dias E et al. Video-based surgical learning: improving trainee education and preparation for surgery. J Surg Educ 2018; 75 (3): 828–835. doi: 10.1016/j.jsurg.2017.09.027.
10. Rapp AK, Gealy MG, Charlton ME et al. YouTube is the most frequently used educational video source for surgical preparation. J Surg Educ 2016; 73 (6): 1072–1076. doi: 10.1016/ j.jsurg.2016.04.024.
11. Snelson C. YouTube across the disciplines: a review of the literature. MERLOT J Online Learn Teach 2011; 7 (1): 159–169.
12. Ferhatoglu MF, Kartal A, Ekici U et al. Evaluation of the reliability, utility, and quality of the information in sleeve gastrectomy videos shared on open access video sharing platform YouTube. Obes Surg 2019; 29 (5): 1477–1484. doi: 10.1007/s11695-019-03738-2.
13. Kaya C, Usta T, Baghaki HS et al. Relation between educational reliability and viewer interest in YouTube® videos depicting endometrioma cystectomy surgical techniques. J Gynecol Obstet Hum Reprod 2021; 50 (3): 101808. doi: 10.1016/j.jogoh.2020.101808.
14. Lee JS, Seo HS, Hong TH. YouTube as a potential training method for laparoscopic cholecystectomy. Ann Surg Treat Res 2015; 89 (2): 92–97. doi: 10.4174/astr.2015.89.2.92.
15. Keskinkılıç Yağız B, Yalaza M, Sapmaz A. Is Youtube a potential training source for total extraperitoneal laparoscopic inguinal hernia repair? Surg Endosc 2021; 35 (5): 2014–2020. doi: 10.1007/s00464-020-07596-3.
16. Chen Z, Zhu H, Zhao W et al. Estimating the quality of YouTube videos on pulmonary lobectomy. J Thorac Dis 2019; 11 (9): 4000–4004. doi: 10.21037/jtd.2019.08.81.
17. Chen YZ, Peng L, Li BY et al. Educational value assessment of YouTube surgical videos of tension-free vaginal tape obturator (TVT-O) and trans-obturator vaginal tape (TOT). Transl Androl Urol 2022; 11 (1): 1–8. doi: 10.21037/tau-21-814.
18. Helming AG, Adler DS, Keltner C et al. The content quality of YouTube videos for professional medical education: a systematic review. Acad Med 2021; 96 (10): 1484–1493. doi: 10.1097/ACM.0000000000004121.
19. Rodriguez HA, Young MT, Jackson HT et al. Viewer discretion advised: is YouTube a friend or foe in surgical education? Surg Endosc 2018; 32 (4): 1724–1728. doi: 10.1007/s00464- 017-5853-x.
20. Derakhshan A, Lee L, Bhama P et al. Assessing the educational quality of ‘YouTube’videos for facelifts. Am J Otolaryngol 2019; 40 (2): 156–159. doi: 10.1016/j.amjoto.2019.01.001.
21. de’Angelis N, Gavriilidis P, Martínez-Pérez A et al. Educational value of surgical videos on YouTube: quality assessment of laparoscopic appendectomy videos by senior surgeons vs. novice trainees. World J Emerg Surg 2019; 14 (1): 22. doi: 10.1186/s13017-019- 0241-6.
22. Elçi G, Elci E, Dönmez EE et al. Reliability of laparoscopic lateral suspension videos on YouTube platform: Laparoscopic Lateral Suspension. Med Sci Discovery 2022; 9 (3): 164–169. doi: 10.36472/msd.v9i3.696.
23. Deal SB, Alseidi AA. Concerns of quality and safety in public domain surgical educationvideos: An assessment of the critical viewof safety in frequently used laparoscopic cholecystectomy videos. J Am Coll Surg 2017; 225 (6): 725–730. doi: 10.1016/j.jamcollsurg.2017. 08.016.
24. Erdem MN, Karaca S. Evaluating the accuracy and quality of the information in kyphosis videos shared on YouTube. Spine 2018; 43 (22): E1334–E1339. doi: 10.1097/BRS.000000000 002691.
25. Lee JS, Seo HS, Hong TH. YouTube as a source of patient information on gallstone disease. World J Gastroenterol 2014; 20 (14): 4066–4070. doi: 10.3748/wjg.v20.i14.4066.
26. Biggs TC, Bird JH, Harries PG et al. YouTube as a source of information on rhinosinusitis: the good, the bad and the ugly. J Laryngol Otol 2013; 127 (8): 749–754. doi: 10.1017/S002221 5113001473.
27. Frongia G, Mehrabi A, Fonouni H et al. YouTube as a potential training resource for laparoscopic fundoplication. J Surg Educ 2016; 73 (6): 1066–1071. doi: 10.1016/j.surg.2016.04.025.
28. Chauvet P, Botchorishvili R, Curinier S et al. What is a good teaching video? Results of an online international survey. J Minim Invasive Gynecol 2019; 22 (19): 738–747. doi: 10.1016/ j.jmig.2019.05.023.
ORCID of authors
E. Ayanoglu 0000-0001-7525-1822
A. B. Tekin 0000-0001-8054-2624
P. Birol Ilter 0000-0002-2194-0726
M. A. Mutlu 0009-0004-5104-879X
M. Yassa 0000-0001-8661-1192
C. Kaya 0000-0003-4175-7694
N. Tug 0000-0001-7442-834X
Submitted/Doručeno: 11. 9. 2024
Accepted/Přijato: 6. 1. 2025
Esra Ayanoglu, MD
Emek Mahallesi
Namık Kemal Caddesi, No: 54
34785 Sancaktepe/Istanbul
Turkey
Štítky
Dětská gynekologie Gynekologie a porodnictví Reprodukční medicína

Článek vyšel v časopise

Česká gynekologie

Číslo 3

2025 Číslo 3

Nejčtenější v tomto čísle
Přihlášení
Zapomenuté heslo

Zadejte e-mailovou adresu, se kterou jste vytvářel(a) účet, budou Vám na ni zaslány informace k nastavení nového hesla.

Přihlášení

Nemáte účet?  Registrujte se

#ADS_BOTTOM_SCRIPTS#