VZP ČR a prevence rakoviny děložního čípku

Vyšlo v časopise: Ceska Gynekol 2008; 73(5): 315

Vaše otázky – naše odpovědi

V České republice je rakovina děložního hrdla ročně zjištěna u jednoho tisíce žen, z nichž kolem čtyř set nemoci podlehne. To je až dvakrát více, než v jiných evropských zemích. Většině zbytečných úmrtí lze přitom zabránit očkováním a pravidelnými preventivními gynekologickými prohlídkami. Přispívá Všeobecná zdravotní pojišťovna pacientkám na očkování proti karcinomu děložního hrdla? Jaké jsou podmínky pro přiznání příspěvku?

Ano, VZP ČR přispívá na očkování proti karcinomu děložního hrdla.Příspěvek je určen jen pojištěnkám VZP ČR - dívkám ve věku od 13 do 18 let. Dlouhodobě by toto očkování, spolu s účinnou prevencí, mělo snížit počty žen, které onemocní rakovinou děložního hrdla. Na tento finanční příspěvek uvolní VZP v letošním roce celkem 35 milionů korun.

Podmínky příspěvku:

Příspěvek je poskytován ve výši max. 1 500 Kč (tedy 500 Kč na každou ze tří dávek)

Příspěvek je určen jen pojištěncům VZP ČR - dívkám ve věku od 13 do 18 let.

Pojištěnec nesmí mít u VZP ČR dluh na pojistném nebo na penále. V případě nezletilých pojištěnců musí být podmínka bezdlužnosti splněna též u zákonného zástupce, který o příspěvek žádá.

Kolik dívek ve věku od 13 do 18 let již tento příspěvek od začátku letošního roku využilo?

Dle dostupných evidencí si zatím pro příspěvek přišlo 5 424 dívek.

Jaké jsou náklady na léčení jedné pacientky s rakovinou děložního čípku?

Náklady na léčení jedné pacientky s rakovinou děložního čípku se odhadují podle údajů odborné společnosti na 120 000 – 220 000 Kč. Přesná cena léčby záleží na diagnóze, věku pacientky, průběhu nemoci a dalších faktorech.

Má Všeobecná zdravotní pojišťovna kromě příspěvku na očkování připravené i jiné aktivity v prevenci karcinomu děložního hrdla?

Všeobecná zdravotní pojišťovna zahájila v červnu letošního roku rozesílání dopisů s výzvou, která má přimět ženy, aby navštěvovaly pravidelně svého gynekologa. Pouze pravidelná prohlídka u gynekologa spojená s cytologickým vyšetřením může odhalit počáteční stadia rakoviny děložního čípku. VZP svým klientkám plně hradí preventivní prohlídku u gynekologa jednou ročně a vedle toho nyní také motivuje lékaře, aby takto vyšetřili co nejvíce pacientek.

Program se tedy neomezuje pouze na rozesílání písemných pozvánek, ale staví také na přímé spolupráci s lékaři, v tomto případě gynekology. Chceme předejít možným problémům s hledáním gynekologa, a proto finančně motivujeme lékaře, aby k sobě registrovali ty klientky, které dosud svého gynekologa nemají. Za nově registrovanou klientku obdrží lékař dvě stě korun. Také za provedenou preventivní prohlídku u registrované pacientky, včetně cytologie, obdrží lékař od pojišťovny bonus sto korun navíc k běžné platbě za dané výkony. V jednom roce na jednu pacientku může lékař čerpat vždy jen jeden z uvedených bonusů.

Co je cílem této aktivity?

Zapojili jsme se tím do celonárodního preventivního programu, jehož cílem je zachytit a vyléčit toto onemocnění v raném stadiu. Chceme touto adresnou výzvou přispět ke snížení počtu žen, které zbytečně na tuto nemoc zemřou. Ženy v dopise upozorňujeme, že mají navštívit 1x ročně svého gynekologa, a to i tehdy, pokud nepociťují žádné obtíže. Přitom zdůrazňujeme, že tuto preventivní prohlídku jim hradí VZP a nezaplatí za ni ani žádný regulační poplatek. Celkem oslovíme dopisem v průběhu června až září více než 350 tisíc žen.