Kryokonzervace ovariální tkáně – šance na záchranu fertility žen s nádorovým onemocněním

Ovarian Tissue Cryopreservation

Chemoterapy is one of the basic modalities of oncological therapy and usually leads to permanent consequences. Infertility is one of the most common consequences resulting from irreversible gonadal damage. The potentially effective method of reproductive function protection in women undergoing chemotherapy is ovarian tissue cryopreservation. This paper summarizes the medical and scientific knowledge in this interesting multidisciplinary medical field an also presents authors own experience with this novel and interesting method of ovarian tissue protection.

cancer, infertility, assisted reproduction, ovarian tissue cryopreservation

Autoři: M. Huser 1;  E. Juránková 1;  I. Crha 1 ;  P. Ventruba 1;  R. Hudeček 1;  J. Žáková 1;  L. Šmardová 2;  Z. Král 2
Působiště autorů: Centrum asistované reprodukce CAR 01, Gynekologicko - porodnická klinika Fakultní nemocnice, Brno 1;  Interní hemato-onkologická klinika Fakultní nemocnice, Brno 2
Vyšlo v časopise: Ceska Gynekol 2007; 72(1): 68-73

Chemoterapie jako jedna ze základních modalit onkologické léčby zanechává často trvalé následky a mezi nejčastější patří právě neplodnost na základě ireverzibilního poškození gonád. Jednou z metod zachování fertility u žen s nádorovým onemocněním je kryokonzervace ovariální tkáně (KOT). Jedná se o metodu intenzivně rozvíjenou v posledních několika letech. Článek podává souhrnný přehled nejnovějších poznatku o této problematice a prezentuje také vlastní zkušeností touto metodou u pacientek s nově diagnostikovaným nádorovým onemocněním krvetvorby.

nádorové onemocnění, neplodnost, asistovaná reprodukce, kryokonzervace ovariální tkáně

2007 Číslo 1