Vulvovaginitida. Výskyt a význam smíšených a „nezařaditelných“ obrazů

Vulvovaginitis. Occurrence and Importance of Mixed and Unclassifiable Pictures

To evaluate the occurrence of mixed and unclassifiable vulvovaginitis (i.e. those, which fulfill the diagnostic criteria of several diagnostic units or no diagnostic unit) in symptomatic and asymptomatic women.

Type of study:
Prospective study.

Methods:
In 412 women (115 of them asymptomatic) the authors established the diagnosis of vulvovaginitis on the basis of gynecological examination, pH, the amine test and microscopic examination according to Giemsa and Gram.

Results:
Mycosis was diagnosed in 15.5% women (in 9,6% of asymptomatic ones), lactobacillosis in u 5.6% (in 7.0% of asymptomatic), anaerobic vaginosis in 10.7% (8.7% of asymptomatic), aerobic vaginitis in 7.7% women (4.3% of asymptomatic). U 15.0% mixed infections were diagnosed (in 61% asymptomatic). U 29.4% symptomatic women the diagnostic criteria were not fulfilled for any nosological unit.

Conclusion:
Vulvovaginal mycosis, lactobacillosis, anaerobic vaginosis, aerobic vaginosis were considered as dysmicrobia conditions. The authors demonstrated a high occurrence of more units (“clear” diagnoses to “mixed” diagnoses being in the ratio of 1.62:1). The authors also demonstrated a high occurrence of mixed infections in asymptomatic women (36.0%). On the contrary, in 29.4% of symptomatic women the diagnosis could not be established, the findings being “normal” or “unclassifiable”.

vulvovaginitis, mixed infections, mycosis, lactobacillosis, anaerobic vaginosis, aerobic vaginosis

Autoři: Z. Líbalová 1;  P. Čepický 1;  J. Malina 2;  K. Stanslický 3;  M. Kuželová 1;  Z. Medalová 3;  K. Sosnová 1
Působiště autorů: Gynekologicko-porodnická ambulance LEVRET s. r. o., Praha, vedoucí MUDr. PhDr. P. Čepický, CSc. 1;  Mikrobiologická laboratoř, AESCULAB, s. r. o., Praha, vedoucí RNDr. J. Malina, CSc. 2;  Gynekologická ambulance, Praha, vedoucí MUDr. K. Stanslický 3
Vyšlo v časopise: Ceska Gynekol 2007; 72(1): 32-37

Posoudit výskyt smíšených a „nezařaditelných“ vulvovaginitid (tj. takových, které splňují diagnostická kritéria několika diagnostických jednotek nebo žádné diagnostické jednotky) u sympatomatických a asymptomatických žen.

Prospektivní studie.

U 412 žen (z toho 115 asymptomatických) byla stanovena diagnóza vulvovaginitis na základě gynekologického vyšetření, pH, aminového testu a mikroskopického vyšetření podle Giemsy a Grama.

Výsledky:
Mykóza byla diagnostikována u 15,5 % žen (u 9,6 % asymptomatických), laktobacilóza u 5,6 % (u 7,0 % asymptomatických), anaerobní vaginóza u 10,7 % (8,7 % asymptomatických), aerobní vaginitis u 7,7 % žen (4,3 % asymptomatických). U 15,0 % byly diagnostikovány smíšené infekce (u 6,1 % asymptomatických). U 29,4 % symptomatických žen nebyla splněna diagnostická kritéria žádné z nozologických jednotek.

Vulvovaginální mykózu, laktobacilózu, anaerobní vaginózu, aerobní vaginózu chápeme jako dysmikrobie. Prokázali jsme vysoký výskyt smíšených infekcí, které splňují diagnostická kritéria více jednotek („čisté“ diagnózy ku „smíšeným“ diagnózám 1,62 : 1). Prokázali jsme rovněž vysoký výskyt těchto diagnóz u asymptomatických žen (36,0 %). Naopak u 29,4 % symptomatických žen se nepodařilo diagnózu stanovit, nález byl buď „normální“ nebo „nezařaditelný“.

vulvovaginitidy, smíšené infekce, mykóza, laktobacilóza, anaerobní vaginóza, aerobní vaginitis

2007 Číslo 1